ליסינג היברידי – שומר על איכות הסביבה?

בישראל, שוק הליסינג – בעיקר העסקי אבל גם הפרטי – הוא הגורם המרכזי ללא עוררין במסירות רכבים חדשים וחברות הליסינג אחראיות בסופו של דבר למרבית הרכבים הנוסעים על כבישי המדינה. לצד ההשפעה המהותית של שוק הליסינג והעובדה שרכב חברה צמוד הוא עדיין אחת ההטבות הנחשקות עבור כל עובד, היבטים כמו המיסוי הירוק שמשרדי התחבורה והאוצר מיישמים בשנים האחרונות וכמובן מחירי הדלק שרק הולכים ומתייקרים בצורה משמעותית, הנושא של ליסינג רכב היברידי הולך וצובר תאוצה כאפשרות כדאית ורלבנטית במיוחד.

שינויים בשוק הליסינג והכדאיות ההיברידית

שינויים בשוק הליסינג, בעיקר בהקשר של העלאת המיסוי על שווי השימוש של רכב צמוד מהמעסיק לצד מחירי הדלק הגבוהים יוצרו מצב חדש בישראל, מצב בו בפועל לא לכל עובד כדאי כלכלית להחזיק רכב חברה צמוד וגם שלא לכל מעסיק כדאי כלכלית לספק לעובדים הטבה זו. אך כניסתן של עסקאות ליסינג היברידי למשחק מאפשרת למתלבטים ולגורמים שונים להמשיך המודל הליסינג המצליח – עם שווי שימוש מופחת לעובד ועלויות דלק מופחתות למעסיק.

השינויים בשוק הליסינג כוללים בעיקר את המעבר לשיטת חישוב אחרת של שווי השימוש ברכב צמוד, משיטת הקבוצות שהייתה נהוגה לאורך השנים (בה סוגי רכבים סווגו לקבוצות לפי מחירן בעיקר) לשיטה הליניארית שגוזרת את שווי השימוש ממחיר המחירון של הרכב עצמו וללא השתייכות לקבוצה מסוימת. שיטת חישוב שווי השימוש החדשה יצרה מציאות בה עבור חלק גדול של העובדים בעלי הטבת הרכב הצמוד שווי השימוש עלה וגרר ירידה בסכום הנטו של תלוש השכר – כי המיסוי על שווי השימוש עלה. מחירי הדלק כמובן עולים וכבר מזמן חצו באופן סטנדרטי את רף 7 השקלים לליטר. מכאן הדרך לעצירת הטבת הרכב הצמוד הינה קצרה יחסית. הכדאיות ההיברידית נובעת משני גורמים כפי שהוזכר:

  • מודל המיסוי הירוק מוריד את שווי השימוש של רכבים היברידיים למרות שעלותם בפועל גבוהה יותר מרכב משפחתי רגיל. בנוסף המיסוי הירוק מקנה הטבות במס קנייה על מכוניות פחות מזהמות – כך שעובד עם רכב צמוד בליסינג היברידי משלם פחות מיסים והנטו שלו יכול לגדול או לפחות לא לקטון.
  • צריכת הדלק של מכונית היברידית היא מן הסתם נמוכה יותר לעומת משפחתית רגילה וכמובן שלעומת מכוניות המנהלים הגדולות והבזבזניות. כך המעסיק חוסך סכומים לא מבוטלים על הוצאות דלק.

באופן ממוצע, עובד אשר יבחר ליסינג היברידי על פני רכב חברה בעסקת ליסינג רגילה, יכול לשלם כ-500 ש”ח פחות בכל חודש בגלל הטבות המיסוי הירוק וההטבה לטכנולוגיות היברידיות במסגרת תקנות מס הכנסה. החיסכון למעסיקים בעלויות דלק יכול להיות גדול יותר ותלוי בנסועה כמובן. כך שגם ליסינג היברידי פרטי משתלם פעמים רבות ולא רק במקרים של רכבי חברה.

כדאיות טכנית של ליסינג היברידי

הרכבים ההיברידיים הם חלק ממהפכת התחבורה הירוקה שמנסה לצבור תאוצה והיקפי שימוש גדולים יותר. אך לעומת פתרונות אחרים שקיימים כבר בשוק הישראלי או כאלו שצפויים להגיע בקרוב לשוק המקומי, ליסינג היברידי מציע יתרונות שהם גם טכניים ותפעוליים לעומת רכבים בהנעה חשמלית מלאה למשל. הטכנולוגיה ההיברידית היא המועדפת והנפוצה ביותר בעולם מבחינת טכנולוגיות תחבורה ירוקה, זאת בגלל היתרונות שהיא מציעה על פני החלופות הקיימות. היתרונות הם בעיקר טווח נסיעה גדול מאוד בניגוד למכוניות החשמליות, שילוב קל ופשוט שהמשתמש כלל אינו מרגיש בין ההנעה הרגילה של מנוע הדלק לבין המנוע החשמלי, טעינה פשוטה ורציפה בעת הנסיעה ולא תחנות סוללות או טעינה מורכבות.

כך שעסקת ליסינג היברידי היא גם כדאית כלכלית מבחינת הדלק, שווי השימוש שלה נמוך יותר מרכב בקטגוריית מחיר או סוג דומה והרכבים הקיימים מציעים נוחות נסיעה טובה, טווחי נסיעה גדולים ותפעול שאינו שונה בפועל מרכב רגיל.

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

[catlist categorypage=yes numberposts=-1]